Ordningsregler

Våra trivselregler

1. Husets ytterportar hålls låsta dygnet om. Portarna får inte ställas upp utan bevakning. Portkoden slutar fungera ca kl 21 och därefter krävs nyckel.

2. Vinds- och källardörrar ska alltid vara låsta. Förråd tillhörande lägenhet ska förses med hänglås även om det inte används.

3. Balkongerna får användas för vädring av säng- och gångkläder, inte för mattpiskning. Häng inte kläder och mattor över balkongräcket.

4. Blomlådor ska hängas innanför balkongräcket.

5. Tvättstuga, mangel och avfuktningsaggregat får endast användas de tider som står angivna vid bokningstavlan utanför tvättstugan. Bokning av tvättstugan skall ske på denna lista.

6. Gemensamma lokaler såsom tvättstuga, torkrum och bastu ska städas noga efter varje användning. Föreningen har ingen anställd för detta.

7. Större tappning av vatten mellan kl 22.00 och 07.00 får inte förekomma.

8. Störande ljud som t.ex. byggljud (hamrande el borrande) andra maskinljud, skrikande, hög musik mellan kl 22.00 och 07.00 får inte förekomma. Om fester planeras så prata med de närmaste grannarna och se till att VISA HÄNSYN.

9. Endast köksfläkt med kolfilter är godkänd för installation. Tvättmaskin får inte installeras i kök då det kan ge problem med ludd och fett i avloppet.

10. Sopor måste sorteras enligt anvisningar. Endast brännbara sopor i väl förslutna påsar får kastas i sopnedkasten på Höganäsgatan (sopnedkastet på Storgatan är stängt).

11. Förorena inte i trappuppgångarna eller på gården med fimpar, papper eller dyl. Det är förbjudet att röka i föreningens allmänna utrymmen, vid eller strax utanför entré- eller källardörrar.

12. Medlemmar som har inneboende eller hyr ut i andra hand, ansvarar för att dessa informeras om föreningens regler och stadgar.

13. Andrahandsuthyrning av lägenhet får enligt stadgarna inte ske utan styrelsens godkännande.

14. Vid skada eller fel på hus, lägenheter eller inventarier ska styrelsen omgående meddelas.
Mindre fel: Genom meddelande i brevlåda i entrén på Storgatan eller per mail (brfstorgarden@live.se)

15. Styrelsen ska kontaktas innan du påbörjar någon renovering av lägenheten.

16. Tomgångskörning av motorfordon på gården får inte förekomma.

Kom ihåg att visa varandra hänsyn.