Sopor och miljörum

Gör Ditt bästa för att sortera rätt. Du påverkar därmed din egen årsavgift eftersom vi kan råka ut för straffavgifter för sådant som är felsorterat.

Sopnedkasten (gäller bara boende Höganäsgatan 3 A och B) får enbart användas för brännbara sopor. Dessa sopor kan i väl förslutna och hoptryckta påsar (utan luft) kastas i sopnedkastet. Övrigt måste bäras till soprummet med ingång från gården (mellan källargång 3 A och garagen). Sortera noggrant och lägg  i respektive behållare. Då vi medlemmar sköter rengöringen av soprummet själva så gäller det att vi håller så rent och snyggt som vi kan.  Se till att knyta ihop soppåsarna ordentligt och skulle du råka spilla eller tappa något, se då till att sopa upp och ta reda på det som ramlat vid sidan av.

Soprummet har märkta behållare för:
KOMPOSTERBART: Matrester, kaffesump etc. i väl förslutna plastpåsar.
OFÄRGAT GLAS: Glaskonservburkar utan lock, vinflaskor utan kork etc.
FÄRGAT GLAS: Färgade glasburkar och flaskor.
PLAST: Hårda och mjuka plastförpackningar.
METALL: Plåtkonservburkar, kapsyler och plåtlock. OBS! Ej Järnskrot!
KARTONGER: Mjölkpaket, äggkartonger etc. Bara små kartongemballage.

TIDNINGAR: Dagstidningar, reklamblad, skrivpapper etc.

ELEKTRONIK: En liten behållare för gamla datorer, modem, telefoner eller annat elektronikskrot.
BATTERIER: En liten box för engångs- och laddningsbara batterier.
GLÖDLAMPOR: En lite större box på golvet. (Obs! ej lysrör, dessa lämnas i affären där du köper nya, eller på kommunens återvinningscentral)
BRÄNNBART: Det hushållsavfall som inte kan sorteras i ovanstående behållare.

De som bor på Höganäsgatan ska slänga brännbart i sina egna sopnedkast. Behållaren för brännbart i det gemensamma soprummet blir annars överfull - denna är enbart ämnad för Storgatans boende.

Alla förpackningar skall sköljas ur för att möjliggöra återvinning och för att hålla sopkärlen så rena som möjligt. Det kostar extra för föreningen att få sopkärlen rengjorda!

Föreningen har inget gemensamt omhändertagande av grovsopor, så allt sådant måste var och en själv transportera till kommunens återvinningscentraler! Det är alltså inte meningen att större kartonger eller andra skrymmande saker ska lämnas i vårt soprum, vare sig på golvet eller i sorteringskärlen. Dessa ska alltså forslas till en återvinningscentral.

När du ändå ska åka med ditt eget skräp till återvinningscentralen, ta gärna med och släng batterier och/eller glödlampor från de gemensamma behållarna (vi har ingen organiserad tömning av dessa).

Mer information finns på

www.uppsalavatten.se/sv/Hushall/Avfall-atervinning/